Leesvoer

Vijf valkuilen bij het werven van sponsoren en donateurs

Of je nu een vaste rol als sponsorwerver hebt of incidenteel bedrijven benaderd met de vraag om jouw stichting te helpen: in een valkuil stappen kan iedereen overkomen.
Belangrijk is dat je natuurlijk leert van de missers die je als vragende partij hebt gemaakt. En nog beter: zorgt dat je ze zoveel mogelijk voorkomt! We hebben de vijf meest voorkomende valkuilen bij het werven van sponsoren en donateurs voor je op een rij gezet.

  1. Vergeten voor te bereiden
    En die voorbereiding gaat twee kanten uit. Allereerst is het essentieel dat je jouw sponsorvraag haarscherp voor ogen hebt én wat je kunt bieden als dank (zoals vermelding op website, social media of andere zaken uit het sponsorpakket). Met name de voordelen voor de sponsor of donateur zijn cruciaal. Op basis van die informatie kun je iemand ‘verleiden’ om jouw stichting te helpen. Daarnaast is het zeer belangrijk om ook jouw (potentiële) sponsor door en door te kennen. Hoe? Door je bijvoorbeeld vooraf te verdiepen in het bedrijf, de persoon en wat zij op het vlak van donateurschap zoal doen.
  2. LSD vergeten
    Wil je succesvol zijn in het werven van sponsoren voor een goed doel, dan is het zaak dat je de drie meest waardevolle verkoopvaardigheden tot in de puntjes beheerst. Luisteren, Samenvatten, Doorvragen: LSD. Vaak blijkt dat hier de sleutel tot succes ligt. Je zult er versteld van staan hoeveel meer je vaak uit deze vaardigheden kunt halen dan je tot nu toe doet. Oefening en training baart kunst en geeft je voorsprong in elk gesprek.
  3. Te snel om geld of goederen vragen.
    Een sponsor in geld of natura zegt pas ja als de overtuiging er is dat jouw doel een goede keuze is. Geef dus tijd en ruimte om de ander te laten beslissen. Het opbouwen van een relatie is daarbij de basis. ‘Even snel scoren’ levert je misschien op korte termijn nog wel eens wat op, voor de langere termijn kom je vaak van een koude kermis thuis.
  4. Onvoldoende follow-up
    Het voorstel met een aantrekkelijk sponsorpakket niet nabellen, geen contact houden nadat iemand vooralsnog geen donateur is geworden, voormalige sponsoren niet meer benaderen: het komt allemaal voor. In de waan van de dag, omdat er misschien wel een afwijzing volgt of om andere reden. Zonde! Contact houden biedt nieuwe kansen voor de toekomst.
  5. Te druk met andere zaken.
    Zeker als het werven van sponsoren een bijzaak is naast de andere taken die je hebt bij jouw stichting (en daarbuiten), dan is het soms lastig om focus te houden. Terwijl het zeker aan te raden is om ook in drukke tijden ruimte te maken voor het werven van nieuwe sponsoren. En voor relatiebeheer bij bestaande sponsoren. Leg daarom minimaal eens per kwartaal contact om de relatie met sponsoren blijvend te waarderen.Bedenk: als jij geen tijd aan je sponsoren besteedt, dan doen andere stichtingen het wel.

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van nieuwe projecten, succesverhalen en toffe tips voor dieren.

"*" geeft vereiste velden aan

Maak een keuze*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Door je aan te melden bevestig je dat je akkoord gaat met ons privacybeleid.