DierenDonatie.nl - Crowdfunding voor dieren projecten
tips meer succes met Instagram fondsenwerving sponsoring

Vijf tips voor slim Instagram-gebruik

Wil je als stichting zichtbaar zijn bij donateurs en sponsoren, dan is social media een absolute must. We geven je graag vijf tips om meer uit Instagram te halen.

Tip 1: Plan je berichten in één keer in met een gratis tool

Plan je berichten in 1x in op Instagram met ‘Facebook Studio voor de Makers’ (ook wel bekend onder Creator studio). Zoals de naam al zegt kun je hier ook de berichten voor Facebook inplannen. Via deze gratis handige tool kun je een bericht voor Instagram inplannen en dit bericht ook gelijk posten op Facebook. Mits je dus voor beide kanalen een account hebt voor jouw stichting en daar ook toegang toe hebt. Twee vliegen in één klap dus.

Wil je echter verschillende berichten op verschillende kanalen plannen, of op verschillende dagen, dan kun je ook twee tabbladen van deze Creator Studio open zetten in je webbrowser en heel eenvoudig je berichten kopiëren en plakken op beide social media en op andere dagen of tijdstippen inplannen. Of je kiest voor het inplannen op enkel Instagram, dat kan uiteraard ook.

Tip 2: Tag sponsoren of anderen in een bericht

Binnen Instagram is het mogelijk iemand te taggen. Dit doe je door de accountnaam die je wilt taggen toe te voegen via @naamaccount. De stichting of sponsor die getagt wordt ontvangt hiervan bericht en op die manier kun je dus snel reageren op elkaars berichten. Dat vergroot het bereik ook weer, WIN – WIN dus! Op deze manier kun je bijvoorbeeld collega-stichtingen taggen en helpen elkaar bereik groter te maken of sponsoren om hen te bedanken voor een bijdrage.

Tip 3: Gebruik stories

Instagram heeft als optie de zogenaamde stories. Gebruik je deze al? Hiermee kun je korte berichtjes maken die slechts 24 uur zichtbaar blijven op het account van jouw stichting. Je kunt daarvoor een los bericht in de stories plaatsen, maar je kunt er ook voor kiezen om een bestaande post (nogmaals) te delen via stories. Voeg er een leuke tekst, wat # aan toe en tag eventueel een aantal personen of bedrijven.

Waarom zijn stories handig? Uit onderzoek blijkt dat de een helemaal weg is van stories, en de ander alleen op zijn tijdlijn kijkt. Wil je dus meer bereik voor jouw stichting? Gebruik ze dan regelmatig allebei.

Tip 4: Gebruik # (hashtags)

Hashtags zijn handig voor de vindbaarheid van je berichten. Maar…, gebruik wel de juiste # en ga er niet zelf een paar verzinnen. Als je binnen Studio voor de Makers een # toevoegt wordt aangegeven hoeveel bereik deze heeft. Dus typ een aantal relevante # in en kijk wat daarbij het bereik is en gebruik deze dan regelmatig. Wissel daarbij wel af tussen hashtags die wat specifieker zijn en wat algemener. Bijvoorbeeld: #goeddoel #dierenasiel of #hond #labrador.

Wil je niet telkens al die # opnieuw intypen? (Je mag er binnen Instagram namelijk maximaal 30 per bericht gebruiken!) Maak een lijstje van diverse hashtags inclusief het #-teken en sla dit op in een Word-document of handige tool als Evernote. Dan kun je bij ieder bericht gewoon je lijstje erbij pakken om te kopiëren en plakken in je bericht. Je kunt ook per soort bericht meerdere lijstjes maken. Bijvoorbeeld # die passen bij honden of # die passen bij katten, etc.

Tip 5: Interactie is belangrijk

Interactie is belangrijk, het is immers niet voor niks sociale media. Instagram waardeert het als je zelf ook contact onderhoudt met je volgers. Dit kost wat tijd, maar je kunt het ook heel efficiënt doen. Plan je berichten in rondom een populaire tijd waarop jouw volgers vooral actief zijn op het desbetreffende medium. Dit kun je zien in de statistieken van jouw account. En zorg vervolgens dat je ergens tussen een half uur voor én een half uur na publicatie van jouw bericht actief bent met je volgers. Like berichten van anderen, reageer op berichten, of reageer op reacties die je zelf krijgt op jouw posts. Is dat tijdstip niet handig voor je, dan kun je er ook voor kiezen om je posts te plannen op een tijdstip waarvan je weet dat jij wel actief kunt zijn met jouw volgers.

En, welke tip ga jij als eerste (meer) toepassen? Veel succes en Instagram-plezier!


← Terug naar alle tips

Bekijk onze projecten

Blijf op de hoogte van onze projecten en spoedoproepen